Educational program on global warming in the development of environmental awareness in students of a public educational institution
DOI:
https://doi.org/10.46794/gacien.8.4.1839Keywords:
environmental awareness, environmental pollution, environmental behaviors, studentsAbstract
Objective: To demonstrate the effectiveness of the application of an educational program on global warming in the development of environmental awareness in 5th and 6th grade students of the I. E. No. 84062 of the district of Cochabamba, province of Huacaybamba, department of Huánuco (Peru). Methods. The approach was quantitative, the type of research was explanatory, experimental and the design was pre-experimental. A previously validated questionnaire was applied. The inferential test applied was Student's t-test. Results. In the initial test before the application of the program, 72% (18) of the students had a high percentage of lack of knowledge (72%). Likewise, at the end of the program, 96% already knew about global warming. Regarding skills, before the application of the program 72 % had low skills, after the program 88 % had high skills regarding environmental awareness. Conclusions. The educational program on global warming is effective in the development of environmental awareness of the sample under study.
Downloads
References
Acebal, M. y Brero, V. (2005). Acerca de la conciencia ambiental de futuros formadores. Enseñanza de las Ciencias (Número Extra), 1-5. https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2005nEXTRA/edlc_a2005nEXTRAp1.pdf
Alvarado, J. y Córdova, L. I. (2018). Aplicación de un programa ambiental, sobre adaptación y mitigación del calentamiento global, para mejorar la conciencia ambiental de los alumnos de educación secundaria de la I.E. Bilingüe N° 00649 del distrito de Awajún, provincia de Rioja, 2017 [Tesis de maestría, Universidad Nacional de San Martín]. Repositorio Institucional – Universidad Nacional de San Juan. http://hdl.handle.net/11458/3088
Bohórquez, H. (2015). Enseñanza-aprendizaje del concepto del calentamiento global de la atmósfera en estudiantes de educación media [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Universidad Nacional. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/55837
Carrión, E. (2018). El Cuidado Ambiental De Los Estudiantes De La Institución Educativa Secundaria “Mañazo” Frente Al Calentamiento Global, Distrito De Mañazo – Puno, 2017 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/34056
España, M. (2016). El concepto de calentamiento global y la enseñanza de las ciencias medioambientales en educación primaria [Tesis de maestría, Universidad de Cantabria]. Repositorio Abierto de la Universidad de Cantabria. http://hdl.handle.net/10902/9322
Bazán, J. L. y Aparicio, A. (2006). Las actitudes hacia la Matemática-Estadística dentro de un modelo de aprendizaje. Educación, 15(28), 7-20. https://doi.org/10.18800/educacion.200601.001
Bohórquez, H. (2015). Enseñanza-aprendizaje del concepto del calentamiento global de la atmósfera en estudiantes de educación media [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Universidad Nacional. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/55837/80726285.2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pagani, R. (2001). El efecto invernadero y el clima. Memoria Investigaciones en Ingeniería, 2, 5-19. http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/214
Martens, W. (1995). Climate change and vector-borne diseases: A global modelling perspective. Global environmental change, 5(3), 195–209. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/095937809500051O
Moreno, M., Corraliza, J. A. y Ruiz, J. P. (2005). Escala de actitudes ambientales hacia problemas específicos. Psicothema, 17(3), 502-508. https://www.redalyc.org/pdf/727/72717323.pdf
Moya, R. (2007). Estadística descriptiva. San Marcos.
Ñaupas, H., Palacios, J. J., Valdivia, M. R. y Romero, H. E. (2014). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis (5ª ed.). Ediciones de la U.
Quiva, D. y Vera, L. (2010). La educación ambiental como herramienta para promover el desarrollo sostenible. Telos. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 12(03), 378-394. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3391360
Organización de las Naciones Unidas. (2002, 9 de mayo). Gran potencial para solucionar problemas ambientales. https://www.cepal.org/es/comunicados/gran-potencial-solucionar-problemas-ambientales
Ruiz, J. (2006). Mentalidades medioambientales: los discursos sobre el medio ambiente de los andaluces residentes en zonas urbanas. Papers, 81, 63-88. https://digital.csic.es/bitstream/10261/64956/1/Mentalidades%20medioambientales%20(Papers%2081_2006).pdf
Saavedra, E. (2018). Aplicación del Programa “Calentamiento Global” para Fortalecer la Conciencia Ambiental en los Estudiantes del Centro de Educación Básica Alternativa “La Victoria de Ayacucho” del Distrito de Ascensión [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio Institucional UNH. https://repositorio.unh.edu.pe/items/79c2e93d-79d9-4c68-a3d7-eed83bc89563
Sánchez, A. L. (2020). Educación Ambiental y Actitudes hacia el Ambiente de los Estudiantes del Primer Año de la Institución Educativa “América” del Distrito de Ascensión [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio Institucional UNH. https://repositorio.unh.edu.pe/items/40f875ad-3d26-4493-8a1c-19e5c7fb77f3
Velásquez, J. (2015). Conciencia ecológica: mecanismo de protección del derecho a vivir en un medio ambiente equilibrado. Cientifi-K, 3(2), 51-56. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/cientifi-k/article/view/1385
