Glossary of words, phrases and sentences in Quechua-Spanish frequently used in physical education
DOI:
https://doi.org/10.33554/riv.16.4.1442Keywords:
linguistics, glossary, noun, adjective, verbAbstract
In Peru there are 48 languages with different degrees of use and domain according to the linguistic needs of each community. In Ayacucho, one of its 24 departments, the Quechua language stands out due to the increase in its use in recent years, even in the academic spaces of higher undergraduate and graduate studies. The objective of this article is to build a glossary of words, phrases and sentences in Quechua and Spanish frequently used in Physical Education; based on the identification of nouns, adjectives, verbs and adverbs. From the basic methodology of analytical descriptive character and non-experimental design, the glossary of words was achieved. The results indicate that the most used Quechua words in Physical Education are adverbs, followed by verbs, adjectives and, to a lesser extent, nouns.
Downloads
References
Bravo, P. (2014). Correlational study: Teaching styles and learning styles teachers and students of the National University of Chimborazo. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846097011.pdf
Callo, D. (2019). Interferencia gramatical en el quechua de hablantes bilingües del valle del Colca. Letras (Lima), 90(132), 4–40. https://doi.org/10.30920/LETRAS.90.132.1
Carbajal, V. (2004). Determinación de la frontera dialectal del quechua ayacuchano y cuzqueño en el departamento de Apurímac. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/1227
El Peruano. (1993). Constitución Política del Perú.
Diferenciador. (2022). Diferencia entre lengua, lenguaje y habla. https://www.diferenciador.com/lengua-lenguaje-y-habla/
García, F. (2011). Adquisición y aprendizaje del quechua (L1) y español (L2) y su relación con la estructura gramatical en estudiantes bilingües de la UNE.
Gonzales, A., & Gonzales, C. (2010). Educación física desde la corporeidad y la motricidad. Revista Hacia La Promoción de La Salud, 15(2), 173–187.
Hugo, E. (2019). Elaboración de un glosario.
Iturria, X. (2014) Hacia una gramática unificada de runasimi. Edit. San Marcos-Perú
Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (Síntesis conceptual). Revista IIPSI, 9(1), 123–146.
Mincul. (2014). Reglamento de la Ley de Lenguas Indígenas. https://consultaprevia.cultura.gob.pe/proceso/reglamento-de-la-ley-de-lenguas-indigenas
Monzonis, N. (2015). La educación física como elemento de mejora de la competencia social y ciudadana. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/370837/NMM_1de2.pdf?isAllowed=y&sequence=1
PCM. (2014). Ley Universitaria No 30220.
Peralta, E., & Plaza, P. (2006). Descripción morfológica de la palabra quechua: un estudio basado en el quechua de Yambata, Norte de Potosi. https://repositorio.umsa.bo/handle/123456789/16965
Rojas, L. (2018). Quechua. Ayacucho-Perú.
Santamaría, D., & Santamaría, J. (2016). La importancia del juego en el desarrollo motriz del niño en la edad preescolar.
Stake, R. (1995). The art of case study research.
Tello, I. (2011). La traducción del dialecto: Análisis descriptivo del dialecto geográfico y social en un corpus de novelas. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/90249/itello.pdf;sequence=1
Terán, M. (2006). La enseñanza de la lengua quechua en el sistema educativo escolar del área urbana de Tiquipay.
Torero, A. (2002). Idiomas de los andes. Lingüística e historia. Edit. Horizonte Inst. Francés de estudios andinos.
Valderrama, S. (2013). Pasos para Elaborar Proyectos de Investigación Científica Cualitativa, Cuantitativa y Mixta. http://www.editorialsanmarcos.com/index.php?id_product=211&controller=product
Vega, Y., & Villegas, C. (2009). El desempeño del docente universitario en el contexto de la sociedad del conocimiento. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 10(2), 133–144.
Zariquiey, R. (2008). Qayna, Kunan, Paqarin una introducción práctica al quechua chanca. Colección Intertextos. https://facultad.pucp.edu.pe/generales-letras/publicacion/qayna-kunan-paqarin-una-introduccion-practica-al-quechua-chanca/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luis L. Rojas-Tello, Wilmer Rivera-Fuentes, Nicolás Cuya-Arango

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The concepts contained in the scientific articles included in this edition are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily reflect the institutional criteria.
Authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the licencia de Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)