Glossary of words, phrases and sentences in Quechua-Spanish frequently used in physical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33554/riv.16.4.1442

Keywords:

linguistics, glossary, noun, adjective, verb

Abstract

In Peru there are 48 languages ​​with different degrees of use and domain according to the linguistic needs of each community. In Ayacucho, one of its 24 departments, the Quechua language stands out due to the increase in its use in recent years, even in the academic spaces of higher undergraduate and graduate studies. The objective of this article is to build a glossary of words, phrases and sentences in Quechua and Spanish frequently used in Physical Education; based on the identification of nouns, adjectives, verbs and adverbs. From the basic methodology of analytical descriptive character and non-experimental design, the glossary of words was achieved. The results indicate that the most used Quechua words in Physical Education are adverbs, followed by verbs, adjectives and, to a lesser extent, nouns.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bravo, P. (2014). Correlational study: Teaching styles and learning styles teachers and students of the National University of Chimborazo. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846097011.pdf

Callo, D. (2019). Interferencia gramatical en el quechua de hablantes bilingües del valle del Colca. Letras (Lima), 90(132), 4–40. https://doi.org/10.30920/LETRAS.90.132.1

Carbajal, V. (2004). Determinación de la frontera dialectal del quechua ayacuchano y cuzqueño en el departamento de Apurímac. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/1227

El Peruano. (1993). Constitución Política del Perú.

Diferenciador. (2022). Diferencia entre lengua, lenguaje y habla. https://www.diferenciador.com/lengua-lenguaje-y-habla/

García, F. (2011). Adquisición y aprendizaje del quechua (L1) y español (L2) y su relación con la estructura gramatical en estudiantes bilingües de la UNE.

Gonzales, A., & Gonzales, C. (2010). Educación física desde la corporeidad y la motricidad. Revista Hacia La Promoción de La Salud, 15(2), 173–187.

Hugo, E. (2019). Elaboración de un glosario.

Iturria, X. (2014) Hacia una gramática unificada de runasimi. Edit. San Marcos-Perú

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (Síntesis conceptual). Revista IIPSI, 9(1), 123–146.

Mincul. (2014). Reglamento de la Ley de Lenguas Indígenas. https://consultaprevia.cultura.gob.pe/proceso/reglamento-de-la-ley-de-lenguas-indigenas

Monzonis, N. (2015). La educación física como elemento de mejora de la competencia social y ciudadana. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/370837/NMM_1de2.pdf?isAllowed=y&sequence=1

PCM. (2014). Ley Universitaria No 30220.

Peralta, E., & Plaza, P. (2006). Descripción morfológica de la palabra quechua: un estudio basado en el quechua de Yambata, Norte de Potosi. https://repositorio.umsa.bo/handle/123456789/16965

Rojas, L. (2018). Quechua. Ayacucho-Perú.

Santamaría, D., & Santamaría, J. (2016). La importancia del juego en el desarrollo motriz del niño en la edad preescolar.

Stake, R. (1995). The art of case study research.

Tello, I. (2011). La traducción del dialecto: Análisis descriptivo del dialecto geográfico y social en un corpus de novelas. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/90249/itello.pdf;sequence=1

Terán, M. (2006). La enseñanza de la lengua quechua en el sistema educativo escolar del área urbana de Tiquipay.

Torero, A. (2002). Idiomas de los andes. Lingüística e historia. Edit. Horizonte Inst. Francés de estudios andinos.

Valderrama, S. (2013). Pasos para Elaborar Proyectos de Investigación Científica Cualitativa, Cuantitativa y Mixta. http://www.editorialsanmarcos.com/index.php?id_product=211&controller=product

Vega, Y., & Villegas, C. (2009). El desempeño del docente universitario en el contexto de la sociedad del conocimiento. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 10(2), 133–144.

Zariquiey, R. (2008). Qayna, Kunan, Paqarin una introducción práctica al quechua chanca. Colección Intertextos. https://facultad.pucp.edu.pe/generales-letras/publicacion/qayna-kunan-paqarin-una-introduccion-practica-al-quechua-chanca/

Published

2022-10-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Glossary of words, phrases and sentences in Quechua-Spanish frequently used in physical education. (2022). Investigación Valdizana, 16(4), 185-193. https://doi.org/10.33554/riv.16.4.1442

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 11

You may also start an advanced similarity search for this article.