Training projects by competences in the professional training of students of the professional school of historical social and geographic sciences - UNHEVAL, Huánuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46276/rifce.v9i1.1901

Keywords:

academic, research, social responsibility

Abstract

The main objective was to determine the influence of the implementation of training projects by competencies in the professional training of students of the Professional School of Historical, Social and Geographical Sciences of UNHEVAL-Huánuco. In materials, the workbook, bibliographic information, and computer were used. The analytical-synthetic methods have served to particularize, integrate, and disintegrate the theoretical and empirical information during the interpretation of results and the discussion. The sample was 16 students of the IX Cycle. The data collection techniques were bibliographic analysis, documentary analysis and survey. The data collection instrument was the questionnaire. The statistics served for the descriptive and inferential analysis of the research results, through the use of the spreadsheet and SPSS. The general result reflects that the majority of the students surveyed perceive that the implementation of training projects by competences are satisfactory for their professional training (93.75%), and in the specific results, the perception of the implementation of training projects by competences , is satisfactory in the academic dimension (87.50%), in the research dimension (93.75%), in the social responsibility dimension (81.25%), in the cultural dimension (75.00%), and in the axiological dimension (81.25%). The main conclusion reflects that the implementation of training projects by competencies positively influences the professional academic training, research, social, cultural and axiological responsibility of the majority of the students of the Professional School of Historical, Social and Geographical Sciences of UNHEVAL.

References

De La Cruz, M. E. y Mamani, O. S. (2015). Las Actividades de Aprendizaje en el Diseño de los Proyectos Formativos del Área de Comunicación de una Institución Educativa del Nivel Secundario de la Ciudad de Pasco [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Católica del Perú.

Díaz, F. (2010). Estrategias Didácticas para un aprendizaje significativo. Editorial Mc Graw Hill.

Dugua, C. M. (2018). La evaluación del aprendizaje en el nivel superior desde el enfoque por competencias. Editorial Trillas.

Llerena, O. (2015). El proceso de formación profesional desde el punto de vista complejo e histórico cultural. Universidad de Costa Rica. Actualidad Investigativa en Educación, 15(3), setiembre-diciembre, 1-23. https://www.redalyc.org.pdf.

Ministerio de Educación (2014). Ley Universitaria 30220. http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf

Ministerio de Educación (2020). Diseño Curricular Básico Nacional de la Formación Inicial Docente - Programa de Estudios de Educación Secundaria, especialidad Ciudadanía y Ciencias Sociales. R. N° 135-2020-MINEDU. Lima.

Ministerio de Educación (2016). Currículo Nacional de Educación Básica. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-de-la-educacion-basica.pdf

Morín, (2000). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Tobón, S. (2009). El aprendizaje de competencias mediante proyectos formativos. Ecoe.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ed.). Ecoe.

Tobón, S. (2017). Los proyectos formativos y el desarrollo de competencias. Centro Universitario CIFE. https://www.researchgate.net/profile/Sergio_Tobon4/publication/314246215_Proyectos_formativos_y_desarrollo_de_competencias/links/58bdd4baa6fdcc2d14eb4f9f/Proyectos-formativos-y-desarrollo-de-competencias.pdf.

Tobón, S. (2016). Proyectos de enseñanza y evaluación con rúbricas. Kresearch.

Universidad Nacional Hermilio Valdizán (2017). Modelo Educativo.

Valera, R. (2010). El proceso de formación profesional en la educación superior basado en competencias: el desafío de su calidad en busca de una mayor integralidad de los egresados. Revista Civilizar, 10(18). Universidad Sergio Arboleda de Colombia.Redalycceorg/pdf/1002/100220339010.pdf. ISSN 1657-8953

Montalván M. (2016). Aprendizaje Basado en Proyectos Formativos Integradores como Metodología de Integración Curricular [Tesis de maestría]. Universidad Católica de Santiago de Guayaquil.

Paucar, E. I. (2018). Marco Teórico de la Planificación y Organización Curricular [Tesis de pregrado]. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle de la Cantuta.

Robalino, M. E. (2013). Proyecto formativo por competencias y su influencia en la enseñanza de funciones lineales en los estudiantes del décimo año de Educación General Básica del Colegio Nacional Jorge Álvarez del Cantón Píllaro. Universidad Técnica de Ambato.

Romero, M. (2016). Metodología de la investigación. Pruebas de bondad de ajuste a una distribución normal.

Rosario, M. R. (2016). Perfil Profesional y Perfil Didáctico de los Docentes de Educación Secundaria, Institución Educativa Santa María Reina, Chimbote – 2016 [Tesis de pregrado]. Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote.

Tobón, S. (2012). Los proyectos formativos y el desarrollo de competencias. Centro Universitario CIFE. https://www.researchgate.net/profile/Sergio_Tobon4/publication/314246215_Proyectos_formativos_y_desarrollo_de_competencias/links/58bdd4baa6fdcc2d14eb4f9f/Proyectos-formativos-y-desarrollo-de-competencias

Vilchez y Pozo (2013). Elementos de estadística y probabilidades (Base para el proceso de investigación). Presentación y análisis de datos con Minitab y SPSS. Editorial Gráfica Carvil.

Published

2023-05-26

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Training projects by competences in the professional training of students of the professional school of historical social and geographic sciences - UNHEVAL, Huánuco. (2023). Revista Identidad, 9(1), 46-54. https://doi.org/10.46276/rifce.v9i1.1901

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 71

You may also start an advanced similarity search for this article.