School mediation in the training of literary readers in secondary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46276/rifce.v8i1.1458

Keywords:

Reading behavior, literary canon, literary comprehension

Abstract

The purpose of this research was to identify the effectiveness of school mediation in the training of literary readers, as a proposal to improve the cultural practice of literary reading in secondary school students. This proposal is relevant because it responds to the reading crisis, which is a wide-ranging sociocultural problem that manifests itself, in secondary school students, in low reading performance and which, of course, affects the development of competence. reader and civic education. The study was developed under the methodology of a quantitative research, with an experimental design (quasi-experimental) with a population of 546 students and a non-probabilistic sample of 103, corresponding to educational institutions: Isaac Newton and Von Neumann:
experimental group and control group, with 54 and 49 students, respectively. The application of the proposal was executed through twelve workshop sessions through school mediation, whose information from the pre and post-test was collected using instruments: survey questionnaire, literary comprehension practice and the rubric; and they were analyzed through descriptive and inferential statistics, the results of which show a 13% progress in literary training. The hypothesis test indicates, for its part, that school mediation positively influences the training of literary readers of secondary school students with a significance level of ρt (0.05), t
= -9.76

References

Aliagas, C; Castella, J; Cassany, D (2009). Aunque lea poco, yo sé que soy listo. Estudio de caso sobre adolescente que no lee literatura. Revista OCNOS (5), 97-112.

Bamberger, R (1975) La promoción de la lectura. Ediciones Promoción cultural S.A, Barcelona. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/324

Borges, J. L (junio y agosto de 1977) Siete noches: ¿Qué es la poesía? Conferencia ofrecida en el Teatro Coliseo de Buenos Aires, Argentina.

Cáceres, E y Piña, C (2014) Obstáculos que impiden la lectura de distintos tipos de textos. [Tesis de licenciatura. Universidad Academia de Humanismo Cristiano-Santiago] http://bibliotecadigital.academia. cl/xmlui/bitstream/handle/123456789/2650/TPBA%20205.pdf?sequence=1&isAllowed=y

CERLAC (2012) Comportamiento lector y hábitos de lectura Una comparación de resultados en algunos países de América Latina. Bogotá, D.C., Colombia. https://cerlalc.org/publicaciones/comportamiento-lector-y-habitos-de-lectura-una-comparacion-de-resultados-

en-algunos-paises-de-america-latina/

Cerrillo, P (2007) Los nuevos lectores: la formación del lector literario. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes Saavedra. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcxw4w6

Cerrillo, P (2016) El lector literario. Fondo de cultura económica.

Cherem, Hdz, A; et. al (s/f) Aprendizaje social de Albert Bandura: Marco teórico. [Tesis de licenciatura Universidad Nacional Autónoma de México] https://campus.autismodiario.com/wp-content/uploads/2017/07/Vicario2.pdf

Colomer, T (2014) Andar entre libros. Fondo de Cultura económica.

Cruz Calvo, M (2019) Mediación docente en la lectura literaria en educación secundaria. Campo Abierto, v. 38, n. 1, p. 5-18, 2019 https://tejuelo.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/3151

Ferreiro, E (26 de noviembre de 2018) Si los docentes no leen, son incapaces de transmitir el placer de leer. / entrevistada por Mariana Otero. http://formacionib.org/noticias/?Emilia-Ferreiro-Si-los-docentesno-leen-son-incapaces-de-transmitir-el-placer#

Gantus, V (2005) La importancia de la mediación docente en los procesos de lectura de niños, adultos y jóvenes. Monografía. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Educación elemental y especial. https://feeye.uncuyo.edu.ar › 245 - Gantuz - FEEyE

Garrido, F (2004) El buen lector, se hace, no nace. Reflexión sobre lectura y formación de lectores. Ediciones Sur

López, O y Hederich, C (2010) Efecto de un andamiaje para facilitar el aprendizaje autorregulado en ambientes hipermedia. Revista Colombiana de Educación, (58), 14-39 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4136/413635664002

Machado, A.M. (2007). Derecho de ellos y deber nuestro. Literatura infantil: ¿para qué? CLIJ, Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, 210, 48-57. http://www.cervantesvirtual.com

Minedu (2019) Evaluación censal de estudiantes. Lima. http://umc.minedu.gob.pe/uresultados/

Munita, F (2014) El mediador escolar de lectura literaria. Un estudio del espacio de encuentro entre prácticas didácticas, sistema de creencias y trayectorias personales de lectura. [Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona- España] https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/313451/fm1de1.pdf?-sequence=1

Ñaupas Paitán, H; et. al (2013) Metodología de la investigación cuantitativa- cualitativa y redacción de la tesis. 5ta. Edición. Ediciones de la U. Bogotá-Colombia

OCDE (2018) Resultados de PISA. https://www.oecd. org/pisa/publications/pisa-2018-results-volume-i-5f07c754-en.htm

Palacios M.E (2015). Fomento del hábito lector mediante la aplicación de estrategias de animación a la lectura en primero de secundaria. [Tesis de Maestría en Educación con Mención en Psicopedagogía. Universidad de Piura. Piura, Perú] https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/2301

Pennac, D (1993) Como una novela. Editorial Anagrama.

Petit, M (2013) Nuevos acercamiento a la lectura. Fondo de cultura económica.

Silva, M (2014) El estudio de la comprensión lectora en Latinoamérica: necesidad de un enfoque en la comprensión. Innovación Educativa, vol. 14, número 64. Pp. 47- 56 | enero-abril, 2014 http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v14n64/v14n64a5.pdf

Valderrama, S (2018) Pasos elaborar proyectos de investigación científica cualitativa, cualitativa y mixta. Novena reimpresión. Editorial San Marcos.

Vargas, M (2002) La verdad de las mentiras. Editorial Alfaguara.

Zañartu, L. M (2003) Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de diálogo interpersonal en red. Revista digital de Educación y nuevas Tecnologías. https://es.slideshare.net/CeciliaBuffa/luz-mara-zaartu-correa-aprendizajecolaborativo

Published

2022-01-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

School mediation in the training of literary readers in secondary school students. (2022). Revista Identidad, 8(1), 3-9. https://doi.org/10.46276/rifce.v8i1.1458

Similar Articles

1-10 of 17

You may also start an advanced similarity search for this article.