Value preferences and academic performance in pre-university students of Huanuco 2020
DOI:
https://doi.org/10.46276/rifce.v7i2.1282Keywords:
applicant, values, achievement, adolescentsAbstract
This study was of the quantitative type of correlal level, with the aim of analyzing the relationship between valoral preferences and academic performance in pre-university students 2020, the population consisted of 213 students in 4 areas of preparation of the Pre-University Academy of the Municipality of Huánuco, with a sample of 73 subjects who were chosen non-randomly, for convenience and in compliance with the proposed inclusion criteria, the psychometrics technique was used for the collection of data with Escobar's Values and Anti-Values (Valanti) instrument (2001), and the academic record of the 2 preparation examination drills conducted by students; this data was statistically analyzed with the SPSS version 25.0 program; Peace, Truth and Love values could be found to have a distribution of 25%, 26% and 32% respectively in students and at the academic performance level 60.3% are in the deficient category; but it was mainly found that there is a correlation between valoral preferences and academic performance, with a Spearman Rho coefficient of (,279 and p – value ,017 s p<0.05); which tells us a weak level of correlation; being able to conclude that our reality reflects the results obtained at the academic level in international tests such as PISA, but also confirms that the preference of values and academic performance are related to a weak level, being necessary the intervention of other factors that favor an ideal academic performance.
References
Agramonte, A., Melon, R., y Peña, A. (2005) Propuesta de guía metodológica para la formación de valores en los estudiantes de enfermería. La Habana, Cuba. p.2-3.
Bautista, L. (2017). “Formación en valores y su relación con el rendimiento académico de los estudiantes del tercer grado del nivel de educación secundaria en el área de comunicación integral en la Institución Educativa Romeo Luna Victoria” (Tesis posgrado) – Universidad Nacional San Agustín- Arequipa 2017. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/7476
Calero, M- (2002) Educación en Valores. Perú: San Marcos.
Echeverría, M. (1984) “Filosofía, valores y principios del trabajo social: la ética profesional”. Costa Rica, P. Disponible en http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/docente/pd-000032.pdf
Escobar, O. (2001). Manual del Cuestionario de Valores y Antivalores “VALANTI” Versión 2.01. Colombia, p. 5.
Espinoza. A., y Edgardo F. (2016). Práctica de valores y formación profesional en la Facultad de Ciencias Contables Financieras y Administrativas- (Tesis pregrado), Universidad Católica Los Ángeles Chimbote, Filial Huánuco.- https://hdl.handle.net/20.500.12692/18999
García, T. (2010). Valores interpersonales en estudiantes del I y VIII ciclo de una universidad privada (tesis de posgrado). Universidad Femenina del Sagrado Corazón, Lima – Perú
González, J. A. (2003). El rendimiento escolar. Un análisis de las variables que lo condicionan. Galego-Portuguesa de psicología y educación, 8(7), 1138-1663. Recuperado de http://ruc.udc.es/bitstream/2183/6952/1/RGP_9-17.pdf
González, M. (2009) Psicometría. Programa académico de Licenciatura en Psicología – Universidad Autónoma de Nuevo León – México.
Guitart, R. (2002) Las actitudes en el centro escolar. Barcelona, España: GRAÓ.
Gutiérrez, L (2018). Habilidades sociales y rendimiento académico en el área de persona, familia y relaciones humanas de los estudiantes de la Institución Educativa Nº 32127 (Tesis de Maestría) Universidad Cesar Vallejo, Llacón, Huánuco.- https://hdl.handle.net/20.500.12692/32808
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P (2014). Metodología de la investigación, México. Ed. Mc Graw Hill.
https://www.who.int/maternal_child_adolescent/topics/adolescence/dev/es/ Recuperado el 26 de octubre del 2020.
Huanambal y Valencia (2013) los valores y su relación con el rendimiento académico en los alumnos de nivel secundaria de la institución educativa 21544 – la villa “Horacio Zeballos Gámez”. Sayán. Huaura, lima. 2012 (Tesis de posgrado). Universidad Privada Cesar Vallejo.2013- https://hdl.handle.net/20.500.12692/13182
IBM. SPSS.25.0 Corporation North Castle Drive. EE.UU
Jiménez, (2012). Análisis prospectivo de valores éticos en estudiantes de primer ingreso de la facultad de ciencias químicas y farmacia de la Universidad de San Carlos de Guatemala en el año 2012. (Tesis para optar el grado de maestría en bioética) Universidad de San Carlos. Guatemala
Jiménez, M. y López, Z. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamérica de psicología.
Marías, J (2007). Historia de la filosofía. Madrid: Alco. 19ª Edición
Mendoza, D. (2007) Modelo educativo para mejorar la formación axiológica de la comunidad educativa “Cesar Armestar Valverde” de Simbal, Provincia de Trujillo, la Libertad, 2007(Tesis doctoral) Universidad Nacional de Trujillo.
Merino, C., Wichern, D. y Rivas, K. (2004) Evaluación de la estructura factorial del Cuestionario de Valores Interpersonales Perú. Revista de Psicología: PUCP. 12 (1), 1 – 23.
Odreman, N. (1996) Proyecto Educativo. Educación Básica: reto compromiso y transformación. Caracas. Ministerio de Educación. Mimeografiado.
Organización para La Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). 2019. Programme for International Student Assessment. http https://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf
Peñaloza, W. (2003). El Currículo Integral: Optimice Editores. Lima Perú
Quijije y Zambrano. (2010). La formación de valores y el control de los antivalores y su incidencia en el aprovechamiento estudiantil de los estudiantes de 8vo. Y 9no. Año del colegio Manu4el Inocencio Parrales y Guale de la ciudad de Jipijapa durante el año 2010 (tesis de pregrado). Universidad Técnica de Manabí, Ecuador. -
Rentera y Reyes (2018), Valores personales y su rendimiento académico 'e los alumnos de la institución educativa industrial Hermilio Valdizán, Huánuco 2018. (Tesis de pregrado). Universidad Nacional Hermilio Valdizán – Huánuco. http://repositorio.unheval.edu.pe/handle/UNHEVAL/5141
Triola, M (2009). Estadística. 10º edición. Pearson Educación, México.