Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College of Application UNHEVAL-2022
DOI:
https://doi.org/10.46276/rifce.v9i2.1926Keywords:
socratic method, reflection, politics, aesthetics and ethicsAbstract
The present investigation entitled: Influence of the Socratic method on the reflection of the students of the National College Application UNHEVAL-2022, had the objective of determining the influence of the Socratic method on the reflection of the students of the 4th grade of secondary school of said educational institution. The research method used was the quasi-experimental design, where we worked with an experimental group of 32 students and a control group of 30, from sections "A" and "B" respectively; For data collection, a team applied as pre and post test was used, said instrument was validated by experts and went through Cronbach's alpha test for greater reliability. The results show that after the application of the Socratic method, 94% reached the level of reflection Achieved and only 6% remained at the Process level, compared to the initial results that showed 63% Achieved and 38% Process, which means that 32% of students in the 4th grade "A" went from the Process to the
References
Alvarado Gamboa, P. N. (2021). Aplicación del método socrático dialogado en el desarrollo del juicio crítico de los estudiantes del 4° grado del nivel secundario de la IE “San Bartolo” Santa-2019. Recuperado de: Aplicación del método socrático dialogado en el desarrollo del juicio crítico de los estudiantes del 4° grado del nivel secundario de la I.E “San Bartolo” Santa-2019 (uns.edu.pe) Platón. (2018). Platón: Apología de Sócrates, Critón, Hipias Menor, Hipias Mayor, Laques, Protágoras y Gorgias. Editorial Gredos.
Ducasse, P. (1966). Las grandes filosofías (Capítulo II. El método en filosofía) Traductor Adolfo A. de Alba. Diana S.A.
Colombo, N. (s.f). El número áureo y belleza en el ser humano. Recuperado de: El número áureo y su belleza en el ser humano (ies antonio gala mostoles.org.es)
Costa, C. B. (1999). La divina proporción: Las formas geométricas (Vol. 2). Univ. Politèc. de Catalunya.
Cohn, J. E (1927). Los grandes pensadores. Traducción del Dr. Domingo Miral. Segunda edición. Editorial Labor. S.A.
Losardo, R. J., Murcia, D. M., Lacera Tamaris, V., & Hurtado de Mendoza, W. (2015). Canon de las proporciones humanas y el Hombre de Vitruvio. Revista de la Asociación Médica Argentina, 128(1), 17-22.
Platón. (1872). Timeo. Edición de Patricio de Azcárate.www.filosofia.org. Recuperado de: azf06131.pdf (filosofia.org).
Platón (s/f). Protágoras. Recuperado de: Protágoras (mec.edu.py)
Platón. (1983). Diálogos: Apología de Sócrates, Critón o Sobre el deber, Laques o sobre la valentía y Fedón o Sobre el alma. SARPE.
Platón. (1983). El Banquete, Fedón, Fedro. Traducción de Luis Gil. Editorial Labor.
Platón. (2020). La República. Ediciones Biblioteca Cultura Peruana E.I.R.L.
Quispe-Arroyo, A. (2020). Método Socrático en el Aprendizaje Activo de Filosofía de las estudiantes de Educación-UNSCH 2019. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 16-24.
Roque Parra, P. P. (2022). Método socrático en la mejora de la convivencia escolar de estudiantes de una institución educativa de Trujillo-2021. Recuperado de: Método socrático en la mejora de la convivencia escolar de estudiantes de una institución educativa de Trujillo - 2021 (ucv.edu.pe)