The Aucouturier Method in socio-affective development in 5-year-old children
DOI:
https://doi.org/10.46276/rifce.v9i2.1920Keywords:
Aucouturier method, psychomotricity, development, cognitive, socio-affectiveAbstract
Social affective and psychomotor development in children guarantees their integral development, because the bases for subsequent learning are inscribed in them, hence our research problem: How does the Aucouturier method influence socio-affective development in five-year-old children? of Educational Institution No. 519 Pucalppa?, whose objective was to determine the influence of the Aucouturier method on socio-affective development in five-year-old children of Educational Institution No. 519 Pucallpa. The research was of a quantitative approach, applied type, explanatory level, experimental method and pre-experimental design. The intentional sample was made up of 22 5-year-old boys and girls, which was worked with a significance level of 5%. According to the pre-experimental design, the descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics were used and to contrast the hypothesis, the Student's "t" test was used, in the application of the Aucouturier method, they have favored and improved significantly socio-affective development in 5-year-old children.
References
Ayala, H. (2015). Método de Bernard Aucouturier utilizado por la docente en estudiantes de cinco años de la Institución Educativa Inicial 517 “Mis Pequeños Angelitos”. Ugel 01. Lima; en la Universidad Peruana Cayetano Heredia.
Aucouturier, B. (2004). La práctica psicomotriz. Científico- Médica.
Aucouturier, B. (1993). El Cuerpo. Paidos
Calo, G, (2003) Los Grandes Pedagogos, 1ra edición, México.
Carrasco, S. (2006) Metodología de la investigación científica. Editorial San Marcos.
Chicano, A. y Sabio, E. (2015). Influencia de la educación psicomotriz en el aprendizaje de la lectoescritura en los estudiantes del primer grado de la institución educativa Nº 64999 mundial de Yarinacocha – 2015. Facultad de Educación Intercultural y Humanidades. Perú.
MINEDU. (2017). Currículo Nacional de Educación Básica, Resolución Ministerial N° 281-2016-ED. Perú.
Del Arco, G. (2017). Práctica Psicomotriz Aucouturier en educación infantil: desarrollo y aprendizaje a través del cuerpo en movimiento. Facultad de Educación. Universidad Internacional de la Rioja– Pamploma.
Ellis, A. (2003). Manual de Terapia Racional Emotiva. Editorial Desclee
Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. La Teoría en la Práctica. Paidós
Gardner, H. (2000). La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas. Paidós
Goleman, D. (1995). Inteligencia Emocional. Kairós.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.
Kerlinger, F. y Lee, H. (2002). Investigación del Comportamiento. Ed. Mc Dra. Hill. 3da. Edic.
Mata, M. & Macassi, S. (1997). Como elaborar muestras para los sonderos de audiencias. Cuadernos de investigación N° 5 Aler.
Oseda, D. (2008). Metodología de la investigación. Edit. Pirámide.
Piaget, J. (1969). Psicología del niño. Morsta.
Sierra, B. (2002). Técnicas de investigación Social. Teoria y Ejercicios. Internacional Thomson. Editores Spain Paraninfo S.A.