Emotional intelligence and institutional climate according to the perception of the teachers of the I.S.P.P “Marcos Duran Martel”
DOI:
https://doi.org/10.46276/rifce.v9i2.1917Keywords:
social skills, assertiveness, empathyAbstract
The objective was to determine the degree of relationship of emotional intelligence with the improvement of the institutional climate, according to the perception of teachers, in the I.S.P.P "Marcos Duran Martel" - Huánuco. The type of research was basic with a correlational level and a non-experimental design. The sample consisted of 38 I.S.P.P teachers, to whom a questionnaire validated by experts was applied and with a reliability according to Cronbach's alpha of 0.89 (emotional intelligence) and 0.81 (institutional climate). The results show that the relationship between empathy and social skills is 0.40. The relationship of social skills with assertiveness is 0.70. The correlation index shows that the value of r = 0.40 and r = 0.70, are located between 0.40 ≤ r <0.80, therefore, it is concluded that: there is a significant correlation between emotional intelligence and the improvement of the institutional climate, according to teachers' perception, in the ISPP Marcos Duran Martel.
References
Ávila, R. (2013). Clima institucional: una necesidad del siglo XIX. Estudios y Dediciones R.A.
Bisquerra, R. (2012). ¿Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia. Síntesis.
Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Praxis.
Carrasco, S. (2005). Metodología de la Investigación Científica. San Marcos.
Carrillo, F. (2010). Habilidades sociales. Horizonte.
Danvila del Valle, I., y Sastre Castillo, M. A. (2010). Inteligencia Emocional: una revisión del concepto y líneas de investigación. Cuadernos de Estudios Empresariales.
Delors, J. (1997). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Presidida por Jacques Delors. UNESCO.
Esteban, E. (2012). Como Retos y desafío de la cultura organizacional. Editorial UNMSM.
Fernández, C. (2015). La Comunicación en las organizaciones. Editorial Trillas.
Forehand, T. y Gilmer, E. (1992). Clima organizacional. Fondo de Cultura económica.
García, F. (2016). Clima institucional. Editorial San Marcos.
Gibson J. y Otros (2014). Organizaciones: conducta, estructura, proceso. Interamericana.
Goleman, D. (2015). Inteligencia emocional. Editorial Cairos.
Gunter, B., y Furnham, (2011). Calidad total en organizaciones modernas. Crítica.
Gutiérrez, P. (2016). Calidad total y productividad. McGraw Hill.
Hernández, R. (2013). Metodología de la Investigación. Editorial Ricardo Palma.
Koontz, H y Weihrich, H., (2012). Administración: una perspectiva global. McGrawHill.
Le Doux. R. (2013). La Inteligencia. Editorial Latinoamericano.
Martínez, A.; Piqueras, J. A.; Cándido J. (2011). Relaciones entre inteligencia emocional y estrategias de afrontamiento ante el estrés. Universidad de Alicante.
Moss, K. (2010). Relaciones interpersonales. Editorial Narcea.
Palomino, J. (2013). Cultura organizacional. Universidad Nacional Enrique Guzmán y Valle.
Salovey, P. y Mayer, J. D. (2007). Inteligencia emocional. Imaginación, cognición y personalidad. Editorial Crítica.
Sánchez, F. (2014). Liderazgo institucional. Editorial Crítica.
Sovero, F. (2015). Gestión pedagógica. Editora Palomino.
Tamayo, M. (2004). Diccionario de investigación científica. Limus.