Educational public management and the work environment in academic institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46276/rifce.v8i2.1522

Keywords:

organizational culture, conflict management, interpersonal intelligence, intrapersonal intelligence, culture of peace, conflict prevention

Abstract

The type of research as a fundamental tool for the advancement of the study that allowed testing the hypothesis was the correlational type. Its purpose is to measure the degree of relationship that exists between two variables, in a particular context. The method was the analytical one that allowed us to make a clear interpretation of the theories included in the theoretical framework. Once the academic interest of the research and the corresponding guideline have been established, we are in a position to express the following result: The work carried out, both at the project level and in the thesis report, yielded the following result: As the p – value = 0.008 is less than the significance level = 0.06, then the null hypothesis is rejected, consequently it is affirmed that there is a significant relationship between educational public management and the work environment; Likewise, according to the rho value = 0.402, it is evident that educational public management and the work environment have a moderate positive relationship with a trend very close to a low positive relationship, indicating that educational public management has to improve to strengthen the work environment. Determined that there is a moderate  correlation of r= 0.589 between educational public management and the pedagogical management dimension of teachers,  indicating a moderate positive correlation, and it is an indicator that the indicated dimension has to be improved to strengthen and improve the work environment. It was determined that there is a significant correlation of r = 0.58 between variable X with the administrative management dimension and the work environment, and they show a moderate positive correlation indicating that educational public management has to improve to strengthen the work environment. It was determined that there is a significant correlation of r = 0.499 between educational public management and the institutional management dimension, and they show a moderate positive correlation indicating that the indicated dimension has to improve to strengthen the work environment.

References

Álvarez, A. (2011). La medición de la eficiencia y la productividad. Pirámide.

Arenilla, M. (2017). Planificación y políticas públicas. Evaluación y calidad en las organizaciones públicas. Ministerio de Administraciones Públicas.

Beltrán, E. A., y Palomino, M. R. (2014). Propuesta para mejorar la satisfacción laboral de una institución educativa a partir de la gestión del clima laboral. Disponible en: https://repositorio.up.edu.pe/bitstream/handle/11354/1022/Enrique_Tesis_maestria_2014.pdf?sequence=1

Betancourt, A., y Ramírez, M. (2019). Evaluación del impacto de la motivación sobre la productividad y el desempeño laboral en el Centro Universitario Municipal de Jobabo. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/oel/2019/03/motivacion-productividad-laboral.html

Brancato, B. y Juri, F. (2011). ¿Puede influir el clima laboral en la productividad? Disponible en: https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/4936/brancato-puedeinfluirclimalaboralenlaproductividad.pdf

Brunet, I. y Vidal. A. (2018). El gobierno del factor humano. Madrid: Delta Ediciones.

Camisón, C. et al. (2015). Gestión de la calidad. Conceptos, enfoques, modelos y sistemas. Pearson/Prentice Hall.

Debaig, M. y Huete, L.M. (2012): Conceptos y métodos de la calidad total. Barcelona: IESE.

Díaz, R. y Fernández, D. M. (2019). Clima organizacional y desempeño docente. Disponible en: http://repositorio.ucp.edu.pe/bitstream/handle/UCP/158/DIAZ-FERNANDEZ-1-Trabajo-Clima.pdf?sequence=2

Drucker, P.T. (1975): La gerencia, tareas, responsabilidades y prácticas. El Ateneo.

Fernández, J. (2015). Gestión por competencias. Un modelo estratégico para la dirección de recursos humanos. Madrid: Prentice Hall.

García, S. (2011). Los recursos humanos en una organización multicultural. Boletín de Estudios Económicos.

Hernández et al (2008). Investigación científica. Mc Grill.

Lima, G. (2014). La nueva gestión pública. Prentice Hall.

Lopera (2018). El método analítico. UA.

Ordóñez, P. (2014). Gestión de recursos humanos y gestión del conocimiento. La alineación estratégica como clave para la competitividad empresarial. Estudios Financieros.

Peña, M. C., Díaz, M. y Olivares, M. M. (2015). Diagnóstico del clima organizacional promotor de estrategias gerenciales en las pequeñas empresas del la industrial metal-mecánica. Revista Internacional Administración & Finanzas, 85(5), p. 15-24. Disponible en: http://dspace.uan.mx:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/150/RIAFV8N5-2015.pdf?sequence=1#page=17

Pesántez, S. L. y Guapacaza, D. S. (2012). Análisis del comportamiento organizacional del personal docente, administrativo y de servicios de la Universidad Politécnica Salesiana, Sede Cuenca. Disponible en: https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/1939/12/UPS-CT002338.pdf

Pulido, C. (2012). Ceremonial y protocolo: métodos y técnicas de investigación científica. UC.

Vásquez, J. (2014). Metodología de la investigación científica. Debat.

Published

2022-07-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Educational public management and the work environment in academic institutions. (2022). Revista Identidad, 8(2), 3-7. https://doi.org/10.46276/rifce.v8i2.1522

Similar Articles

1-10 of 95

You may also start an advanced similarity search for this article.