Linguistic interference in oral verbal participation
DOI:
https://doi.org/10.33554/riv.15.2.957Keywords:
bilingualism, linguistic interference, oral verbal participationAbstract
Linguistic interference as phenomena resulting from the coexistence of languages, whose structure is divergent, alter and distort oral expression at the level of the production of sounds, the construction of sentences, the organization and use of a set of words that constitute a certain language; therefore, they hinder the oral comprehension and intervention of students in the teaching-learning process. The purpose of the present was to determine the influence of linguistic interference on students' oral verbal participation; explain regarding the linguistic and sociocultural factors influencing oral expression; likewise, evaluate the consequences of linguistic interference derived from subtractive bilingualism. The research was non-experimental, descriptive and explanatory. Data were collected using observation, survey and interview techniques, the instruments of which are observation cards, questionnaires and checklists. A population made up of 80 high school students from the "Los Libertadores" educational institution was covered, most of them bilingual (Quechua-Spanish) and from rural and marginal urban areas. The conclusion reached is the existence of little command of the standard Castilian language, little fluency in communication, diction errors, lexical poverty, among others.
Downloads
References
Calsamiglia, H. & Tusón, A. (1999). Las cosas del decir. Ariel S.A.
Cassany, D., Luna, M. & Sanz, G. (2001). Enseñar lengua. Graó
Cerrón, R. (2003). Castellano andino. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú
Cervantes, R. (2007). Teoría y didáctica de lengua y literatura. San Marcos.
Coronado, M.Y. & Pérez, N. (2011). Las interferencias lingüísticas y su influencia en la participación verbal oral de los estudiantes del Segundo Grado de Secundaria en la institución educativa “Los Libertadores”. Ayacucho. 2010. [Título de licenciado, Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga]. Repositorio institucional UNSCH http://repositorio.unsch.edu.pe/handle/UNSCH/981
Escobar, A. (1975). Perú ¿país bilingüe? Instituto de Estudios Peruanos.
Escobar, A. M. (2000). Contacto social y lingüístico. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
González, R. (2006). Problemas psicolingüísticos en el Perú. Norma Reátegui.
Gutiérrez, V.B., Felices, R. L. & Palomino, R. J. (2019). Estudio léxico-semántico de la jerga en la expresión de los estudiantes de pregrado. Revista de Investigación Valdizana Nº 13(4). Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga, Perú. https://doi.org/10.33554/riv.13.4.476
Gutiérrez, Y. D. (2019). Interferencias lingüísticas y el aprendizaje en comunicación escrita y oral en los estudiantes del primer ciclo de la Facultad de Pedagogía y Cultura Física de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, 2017. [Tesis maestría, Universidad Nacional de Educación “Enrique Guzmán y Valle”]. Repositorio institucional UNE https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5ª. ed.). McGraw-Hill Interamericana.
Holguin, J. A., Villa, C. & Montalvo, M. (2019). Significado del aprendizaje-enseñanza de la matemática en contextos lingüísticos del quechua y citadinos. Revista de Investigación Valdizana Nº 13(3). Universidad César Vallejo, Perú. https://doi.org/10.33554/riv.13.3.343
Meléndez, K. M. & Almidón, W. (2018). Interferencias lingüísticas del idioma quechua en los estudiantes del 4to y 5to grado de educación secundaria del Colegio Nacional Augusto Salazar Bondy Ninacaca Pasco 2016. [Tesis licenciado, Universidad Nacional “Daniel Alcides Carrión”. Facultad de Ciencias de la Educación]. Repositorio institucional UNDAC http://repositorio.undac.edu.pe/handle/undac/510
Ministerio de Educación (2006). Guía para el desarrollo de capacidades comunicativas. http://es.scribd.com/doc/28123603/GUIA-PARA-ELDESARROLLO-DE-LAS-CAPACIDADESCOMUNICATIVAS
Morales, F. (2015). Las interferencias sociolingüísticas en los estudiantes del nivel secundario de las instituciones educativas públicas de la zona urbano marginal del distrito de Ayacucho-2013. [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación “Enrique Guzmán y Valle”]. Repositorio institucional UNE https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE
Morell, T. (2009). ¿Cómo podemos fomentar la participación en nuestras clases universitarias? Universidad de Alicante. http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/13072/1/C%C3%93 MO%20PODEMOS%201%C2%AA%20PARTE.pdf
Moreno, F. (1998). Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje. Ariel S.A.
Palomino, V. G. (2006). Interferencias lingüísticas entre el quechua y el castellano. Revista de Educación Nº 6. Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento Académico de Lenguas y Literatura-UNSCH.
Prieto, M. (2005). La participación de los estudiantes: ¿un camino hacia su emancipación? Universidad del Bío-Bío, Chillán. Publicada por la Revista Theoria en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed. jsp?iCve=29900104
Rodríguez, M. & Violant, V. (2006). Aprendizaje creativo continuo. Cuando aprender es emprender (1ª. ed.). Trillas, S.A.
Ruiz, U. (2000). Didáctica de la segunda lengua en educación infantil y primaria. Síntesis, S.A.
Solé, I. (1996). La participación del alumno en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Magisterio del Río de la Plata.
Valiente, T. & Villari, C. (2016). Culturas y lenguas en contacto: Dinámicas culturales y lealtad lingüística entre quechua y castellano en la región andina. Revista Indiana vol. 33, núm. 1. Ibero-Amerikanisches Institut Preußischer Kulturbesitz, Alemania. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=247046764001
Villegas, L. (2005). Metodología de la Investigación Pedagógica (3ª. ed.). San Marcos.
Zavala, V. & Córdova, G. (2010). Decir y callar: Lenguaje, equidad y poder en la universidad peruana (1ª. ed.). Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The concepts contained in the scientific articles included in this edition are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily reflect the institutional criteria.
Authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the licencia de Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)