Emotional intelligence and compliance with the school management commitments of the initial education management staff
DOI:
https://doi.org/10.33554/riv.13.3.340Keywords:
self-awareness, self-regulation, self-motivation, empathy, social skillsAbstract
The aim of the research work was to demonstrate how emotional intelligence is related to school management commitments in the management staff of the Initial Level, Network 1, UGEL Ventanilla Callao, 2018. The methodology used was descriptive correlational. For the collection of data, two instruments were elaborated. For the first variable, a sample of 13 educational institutions of the initial level of the network 01, 66 teachers, 13 managers and 13 administrative personnel, for the second variable a checklist was used through documentary analysis. The results indicated that emotional intelligence is significantly related to school management commitments, so it is concluded that the correlation is significant and reaches a level of 0.821 that corresponds to a high positive correlation level.
Downloads
References
Bar-On, R. (1997). EQ-i, Bar-On Emotional Quotient Inventory: A measure of emotional intelligence. (Technical manual). Toronto, Canada: Multi-Health Systems .
Charbonneau, D., y Nicol, A. (2002). Emotional intelligence and prosocial behaviours in adolescents. Psychological Reports, 90, 361-370.
Dueñas, M. (2002). Importancia de la Inteligencia Emocional: un nuevo reto para la orientación educativa. Educación XX1. Vol. 5. Doi: http://doi.org/10.5944/educxx1.5.1.384
Fulquez, S. (2011). La Inteligencia emocional y el ajuste psicológico: un estudio transcultural. (Tesis de grado) Universidad Ramón Llull. Barcelona.
Fulquez, S. (2008). La inteligencia emocional y las conductas antisociales en adolescentes. Trabajo de investigación no publicado. Universitat Ramon Llull, Barcelona.
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. NYC: Basic Books; 440 pp.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books. Recuperado de: http://www.rafaelbisquerra.com/es/inteligencia-emocional/modelo-de-goleman.html
Goleman, D. (2008). Inteligencia Emocional. Edit. Kairos. Recuperado de: https://books.google.com.pe/books?id=x8cTlu1rmA4C&printsec=frontcover&dq=inteligencia+emocional&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjA7svYgKvWAhXLOyYKHUPjCY4Q6AEIJTAA#v=onepage&q=inteligencia%20emocional&f=false
Hernández, S., Fernández, A. y Baptista, P. (2003). Metodología de la Investigación. México. Editorial Mc Graw Hill.
Jiménez, A. (2007). Quiero y puedo acrecentar mi inteligencia emocional. Colombia: Editorial Paulinas.
Mayer, J. y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (Eds). Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.
Mayer, J. y Salovey, P. (1993). The Intelligence. Imagination of Emotional Intelligence. Intelligence, 17, 433-442)
Mayer, J. y Salovey, P. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211
Marín-Sánchez, M., Teruel, M. y Bueno, C. (2006). La regulación de las emociones y de los sentimientos en alumnos de Magisterio. Ansiedad y Estrés, 12 (2-3), 379-391.
Mejía, E. (2005). Metodología de la Investigación Científica. Centro de Producción Editorial e Imprenta de la UNMSM. Isbn: 9972-46-285-4
Mejía, E. (2005). Técnicas e instrumentos de investigación científica. Centro de Producción Editorial e Imprenta de la UNMSM. Isbn: 9972-834-08-05
Ministerio de Educación del Perú (2012). Criterios de buenas prácticas de dirección escolar. Documento de trabajo. Lima, Perú: MINEDU. Dirección General de Desarrollo de las Instituciones Educativas.
Ministerio de Educación, (2016). Reconocimiento a las Buenas Prácticas de Gestión Educativa en las UGEL 2016 Experiencias a replicar. Recuperado de: http://www.minedu.gob.pe/buenaspracticasgestionugel/pdf/bp-resumen.pdf
Minedu, (S/A). Manual de Gestión Escolar Directivos - construyendo escuela. Recuperado de: http://www.minedu.gob.pe/campanias/pdf/manual-de-gestion-escolar-2015_10marzo_alta.pdf
Niño, C., Paredes, M. y Sánchez, F. (2009). Inteligencia emocional y desempeño docente de las profesoras de educación inicial de las instituciones educativas estatales del distrito de Chiclayo. (Tesis para optar el título profesional) Universidad Cesar Vallejo de Trujillo.
Resolución Ministerial Nº 0518, (2018). Plan Estratégico Sectorial. Multianual de Educación (PESEM). Ministerio de Educación. Diario Oficial El Peruano.
Resolución de Secretaría General Nº 304, (2014). Marco de Buen Desempeño del Directivo. Ministerio de Educación. Diario Oficial El Peruano.
Rubio, A. (2005). Técnicas de Muestreo. (Maestría en estadística aplicada). Universidad Nacional Agraria La Molina. Lima.
Salvador Atanancio, Adelina (2010). Relación de la inteligencia emocional en el liderazgo del equipo directivo en las Instituciones Educativas de la zona de Canto Grande, Ugel N° 5 del Distrito de San Juan de Lurigancho. (Tesis de maestría) Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima.
Tafur, R. (1995). La tesis universitaria. Lima: Mantaro.
Triglia, A., Regader, B. y García-Allen, J. (2018). ¿Qué es la inteligencia? Del CI a las inteligencias múltiples. Barcelona. EMSE EDAPP, S.L., Edición: 1. ISBN 8417177566, 9788417177560.
Ugarriza, N. y Pajares, L. (2005). La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn ICE: NA, en una muestra de niños y adolescentes. Persona. Num. 8. Pg. 11-58.
Vallés, A., y Vallés, C. (2000). Inteligencia emocional: Aplicaciones educativas. Madrid, Editorial EOS.
Velásquez, C (2003). Inteligencia emocional y autoestima en estudiantes de la ciudad de Lima metropolitana con y sin participación en actos violentos. Revista de investigación en psicología del Instituto de Investigaciones Psicológicas, 6, (2) 153-164.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The concepts contained in the scientific articles included in this edition are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily reflect the institutional criteria.
Authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the licencia de Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)