The discussion strategy in strengthening environmental awareness
DOI:
https://doi.org/10.33554/riv.12.4.153Keywords:
Affective, cognitive, conative and active consciousnessAbstract
The discussion strategy opens a horizon of reflection, in terms of the preservation of the environment and man-nature interaction. The general objective research was to demonstrate the impact of the Discussion Strategy in the strengthening of environmental awareness in the students of II Initial Education cycle by National Intercultural University of La Amazonia, Pucallpa. The quantitative and qualitative approach and the pre-experimental design were used. The instrument was the questionnaire. The impact of the Discussion Strategy in strengthening environmental awareness was significant with (p <0.05). Supported with the qualitative study research with improvements in ecological responsibility, destination of the planet, even more its sustainability. This is achieved through the dialogue guided by the argumentation process, in order to generate preventive interventions in the solution of problems; with the understanding that the participant is part of a great whole called environment, and that he must protect it. To affirm it, it corroborates Aldous Huxley's thought: "The conscience is only possible through the change; the change is only possible through movement".
Downloads
References
Ceballos, J. (2013). Reflexiones hacia la pedagogía ambiental como base de la educación. Recuperado de https://tinyurl.com/y9u95q75
Cerrillo, J. A. (2010). Merdición de la conciencia ambiental: Una mirada crítica de la obra de Riley E. Dunlap. España: Creative commons
Chenet, M., y Oseda, D. (2011). Programa "Vida" para el desarrollo de actitudes en la sostenibilidad ambiental en estudiantes de la Universidad Alas Peruanas, Filial Huancayo.
Ecobarómetro de Andalucía. (2011). Conciencia ambiental. Obtenido de https://tinyurl.com/ybq3x6uv
Espejel, A. y Flores, A. (2017). Experiencias exitosas de educación ambiental en los jóvenes del Bachillerato de Tlaxcala, México. Recuperado de: https://tinyurl.com/y93gqy5f
Garza, V. (Julio-Agosto de 2008). Tráfico ilegal de vida silvestre y educación ambiental. Recuperado el 23 de diciembre de 2016, de https://tinyurl.com/ybgnpllm
Gomera, A. (2008). La conciencia ambiental como herramienta para la educación ambiental: conclusiones y reflexiones de un estudio en el ámbito universitario. Universidad de Córdova.
Gonzáles, H. y Aramburo, D. (2017). La conciencia ambiental en Costa Rica. En: https://tinyurl.com/yd45qlca
Hernández, R., Fernández, C. y Bautista, P. (2010). Metodología de la Investigación Científica. 5ta. Edición. Colombia: Ed. Mc Graw Hill.
Jimenez, M., y Lafuente, R. (2007). La conciencia ambiental: qué es y cómo medirla. Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Pablo de Olavide. Obtenido de https://tinyurl.com/y7chjjhx
Machín, F. (2012). La formación de actitudes ambientales hacia la sostenibilidad electroenergética en la carrera de Ingeniería Mecánica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Cuba: MINED.
Manrique, A., y Gallegos, A. (2013). El material didáctico para la construcción de aprendizajes significativos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 101-108
Merida, E.J. (2015). Social contradictions of environmental education from the University Extension. National Polytechnic Experimental University of the Armed Forces, Venezuela. https://tinyurl.com/ybpxstc2
Montano, P. J. (2017). La objeción de conciencia como causa de justificación. Universidad de Montivideo. Scielo.
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogota-Colombia: Magisterio.
Mujica, J. (2014). Cumbre de Desarrollo Sostenible de Río de Janeiro. (C. Bernabé, Entrevistador)
Oseda, D. (julio de 2013). Programa experimental "vida del desarrollo de actitudes hacia la sostenibildad ambiental de la Universidad Peruana de Huancayo. Obtenido de https://tinyurl.com/yb8gavjc
Popper, K. (1991). La lógica de la investigación científica. México. Rei.
Salgado, L.; Subirá, M.E. y Beltrán, L.F. (2009. Consumo orgánico y conciencia ambiental de los consumidores. Universidad Autónoma de México. Recuperado de: https://tinyurl.com/y8gxnm8u
Tovar-Gálvez, J. (2013). Pedagogía ambiental y didáctica ambiental como fundamentos del currículo para la formación ambiental. Revista Brasileira de Educação, 18(55), 877-1061
UNESCO, (2008 b) "Guía del Monitoreo y la Evaluación Mundial de la ejecución de las actividades del Decenio de la Educación para el Desarrollo Sostenible". París: Sector de Educación.
UNESCO-UIS (2014). Hacia el desarrollo de indicadores del marco educativo para el post-2015. Grupo Asesor Técnico sobre los indicadores educativos post-2015 del Comité de Dirección de la EPT. En: https://tinyurl.com/ycn3w58o
Wallerstein, I. (1996). Abrir las ciencias sociales. Madrid: Siglo XXI Editores.
Williamson, I., Enemark, S., Wallance, J. y Rafabifard, A. (2014). Administración de la tierra para un desarrollo sostenible. California. ESRIPRESS ACADEMIC.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The concepts contained in the scientific articles included in this edition are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily reflect the institutional criteria.
Authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the licencia de Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)