Contribution of mining in terms of canon and other royalties in Peru
DOI:
https://doi.org/10.33554/riv.15.2.1007Keywords:
mining tax regime, mining canon, mining royalties, budget transfers, investment destinationAbstract
The present research aims to analyze the contribution of mining in terms of canon and other royalties, as well as the effectiveness of the distribution and execution of these resources. In this study, collection rates were observed, measured and analyzed in monetary terms; the characteristics of the data were determined through their collection; The inductive-deductive method was used specifically to general. The documentary review was based on the examination of the economic transfers to the different regions for mining canon and royalties, and the analysis of official data from transparency pages of various executing entities. As a conclusion, it is determined that the mining tax regime presents certain weaknesses, due to the existence of informal mining that does not provide fees or royalties, the unequal distribution of the budget, and finally the ineffective execution of investment projects financed with these resources, which do not They fulfill the public purpose, which is the reduction of poverty, mainly.
Downloads
References
Arizaca, A., Arizaca, F. y Huisa, F. (2020). Impacto de las transferencias por canon-regalías en el índice de desarrollo humano y la pobreza de los distritos del Perú : aplicación de la técnica de minería de datos Impact of Royalty Transfers on the Human Development Index and Poverty in Peruvian Dis. Revista Estudios Del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(2). http://scielo.sld.cu/pdf/reds/v8n2/2308-0132-reds-8-02-10.pdf
Azuaje, M. (2020). El dominio público como presupuesto objetivo para la imposición de tributos y otros gravámenes a la actividad minera TT - The public domain as the objective presupposition for the imposition of taxes and other burdens on mining activity. Ius et Praxis, 26(3), 104–130. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-00122020000300104&lang=es%0Ahttp://www.scielo.cl/pdf/iusetp/v26n3/0718-0012-iusetp-26-03-104.pdf
Baca, E. y Sotelo, V. (2011). Lo que debemos saber acerca del Canon y la Regalía minera. Grupo Propuesta Ciudadana, 1, 1–11. http://propuestaciudadana.org.pe/sites/default/files/publicaciones/archivos/CanonRegalias-encarte.pdf
Bautista, D. y Cárdenas, D. (2018). Análisis del Financiamiento del FOCAM en el Mejoramiento de la Investigación Científica y Tecnológica de la Universidad Nacional de san Cristóbal de Huamanga 2011-2018 [Universidad Cesar Vallejo]. In Universidad Cesar Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/26947/bautista_dcd.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Boza, B. (2006). Canon minero. In C. C. al Día (Ed.), Consorcio de investigación económica y social (Sociedad N). http://www.cies.org.pe/sites/default/files/files/otrasinvestigaciones/archivos/canon-minero-caja-chica-o-palanca-para-el-desarrollo.pdf
Calle, F. (2017). ¿Maldición o bendición de recursos naturales? Los efectos del canon minero sobre los resultados educativos en los distritos rurales del Perú [Pontificia Universidad Católica del Perú]. In Pontificia Universidad Católica del Perú. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/9362
Comercio Exterior. (2021). ComexPerú: El Perú cayó 10 ubicaciones en ranking minero 2020, debido a inestabilidad política (pp. 1–6). https://www.comexperu.org.pe/articulo/el-peru-cayo-10-ubicaciones-en-ranking-minero-2020-debido-a-inestabilidad-politica
Congreso de la República. (2021). EJECUCIÓN DEL GASTO DE LAS MUNICIPALIDADES EN EL PERU (al mes de agosto de 2020). Reporte Temático No 31/2020-2021, 511. http://www.congreso.gob.pe/Docs/DGP/DIDP/files/reporte-tematico/31-a-ejec-gasto-de-las-municip-en-el-peru-ago-2020.pdf
Cuadros, V., Céspedes, L., Ramos, E., Tello, J. y Alvarado, C. (2017). LOS INSTRUMENTOS DE PLANEACIÓN NACIONAL Y REGIONAL EN EL MARCO DE LA ADMINISTRACIÓN FINANCIERA PÚBLICA - HUÁNUCO. Investigación Valdizana, 11(1), 50–53. /index.php/riv/article/view/93
INGEMMET. (2021). Geocatmin Económico: 1,115 millones recibieron diez distritos por aportes de la minería. Instituto Geológico, Minero y Metalurgico, 1–3. https://www.gob.pe/institucion/ingemmet/noticias/320948-geocatmin-economico-1-115-millones-recibieron-diez-distritos-por-aportes-de-la-mineria
IPE. (2011). La tributación minera en el Perú: Contribución, carga tributaria y fundamentos conceptuales (Sociedad N). http://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con3_uibd.nsf/059028AB8F0A61EE0525785D0059DBE1/$FILE/la-tributacion-minera-en-el-peru-contribucion-carga-y-fundamentos-conceptuales.pdf
Kuramoto, J. y Glave, M. (2007). LA MINERÍA PERUANA: LO QUE SABEMOS Y LO QUE AÚN NOS FALTA POR SABER. In Grade (Ed.), Investigación, políticas y desarrollo en el Perú (Grade, Vol. 0, Issue 235, pp. 6–13). http://digilib.unila.ac.id/4949/15/BAB II.pdf
La República del Sur. (2018). Unsa y univ. de moquegua, las que mejor usan el canon minero. Instituo Peruano de Economía, 19, 1–5. https://www.ipe.org.pe/portal/unsa-y-univ-de-moquegua-las-que-mejor-usan-el-canon-minero/
Lara, J. S., Tosi, A. y Altimiras, A. (2019). Minería del platino y el oro en Chocó: pobreza, riqueza natural e informalidad. Revista de Economía Institucional, 22(42), 241–268. https://doi.org/10.18601/01245996.v22n42.10
Magallanes, J. (2016). Economic Efficiency of Public Investment Financed With Canon. Analaes Científicos, 77(2), 309–318. http://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/704/pdf_41
Medrano, M. I., Obeso, J. K., Morón, G., Masías, J. L., Moreano, W. L., García, M. E. y Coveñas, J. (2018). Canon y regalías mineras: situación actual y propuesta de políticas para su aplicación eficiente. Revista Lex de La Facultad de Derecho y Ciencias Políticas de La Universidad Alas Peruanas, 16(22), 333–369. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21503/lex.v16i22.1664
MEF. (2020a). Página de Transparencia. https://apps5.mineco.gob.pe/transparencia/Navegador/default.aspx
MEF. (2020b). Transaparencia Económica Perú (p. 2020). https://apps5.mineco.gob.pe/coronavirus/Navegador/default.aspx
MINEM. (2020). La Mineria Peruana en modo Covid-19. Boletin Estadístico Minero 2020, 03–2020. http://www.minem.gob.pe/minem/archivos/file/Mineria/PUBLICACIONES/VARIABLES/2020/BEMMAR20.pdf
MINJUS. (1993). Constitución Política del Perú. MINJUS. http://www.pcm.gob.pe/wp-content/uploads/2013/09/Constitucion-Política-del-Peru-1993.pdf
Orco, A. (2020). Gran minería y pobreza desde los pobres: Las Bambas, Apurimac. Pensamiento Crítico, 25(1), 33–50. https://doi.org/10.15381/pc.v25i1.16621
Santos, R. (2012). LAS REGALÍAS MINERAS APORTAN AL DESARROLLO DEL PAÍS [Universidad Nacional de Centro del Perú]. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UNCP_775962d9fa3071c2b67c049ee99b6249
Sociedad Nacional de Minería. (2004). Regalías mineras: análisis de un discutido impuesto. Sociedad Nacional de MINERÍA, PETRÓLEO Y ENERGÍA Marzo, 1–10. http://biblioteca.unmsm.edu.pe/redlieds/Recursos/archivos/DescentralizaciónRecursosEconómicos/Peru/RegaliasMineras.pdf
Wong, B. L. y Bernardo, A. (2018). Estimaciones de pasivos ambientales para acrecentar la contabilidad tridimensional y la sostenibilidad integral en las empresas mineras. Investigación Valdizana, 12(4), 193–204. https://doi.org/10.33554/riv.12.4.155
Zárate, R., Vélez, C. L. y Caballero, J. A. (2020). La industria extractiva en América Latina, su incidencia y los conflictos socioambientales derivados del sector minero e hidrocarburos . Revista Espacios, 41(24), 154–168. https://www.revistaespacios.com
Downloads
Published
Issue
Section
License
The concepts contained in the scientific articles included in this edition are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily reflect the institutional criteria.
Authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the licencia de Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)