Contribution of mining in terms of canon and other royalties in Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33554/riv.15.2.1007

Keywords:

mining tax regime, mining canon, mining royalties, budget transfers, investment destination

Abstract

The present research aims to analyze the contribution of mining in terms of canon and other royalties, as well as the effectiveness of the distribution and execution of these resources. In this study, collection rates were observed, measured and analyzed in monetary terms; the characteristics of the data were determined through their collection; The inductive-deductive method was used specifically to general. The documentary review was based on the examination of the economic transfers to the different regions for mining canon and royalties, and the analysis of official data from transparency pages of various executing entities. As a conclusion, it is determined that the mining tax regime presents certain weaknesses, due to the existence of informal mining that does not provide fees or royalties, the unequal distribution of the budget, and finally the ineffective execution of investment projects financed with these resources, which do not They fulfill the public purpose, which is the reduction of poverty, mainly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arizaca, A., Arizaca, F. y Huisa, F. (2020). Impacto de las transferencias por canon-regalías en el índice de desarrollo humano y la pobreza de los distritos del Perú : aplicación de la técnica de minería de datos Impact of Royalty Transfers on the Human Development Index and Poverty in Peruvian Dis. Revista Estudios Del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(2). http://scielo.sld.cu/pdf/reds/v8n2/2308-0132-reds-8-02-10.pdf

Azuaje, M. (2020). El dominio público como presupuesto objetivo para la imposición de tributos y otros gravámenes a la actividad minera TT - The public domain as the objective presupposition for the imposition of taxes and other burdens on mining activity. Ius et Praxis, 26(3), 104–130. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-00122020000300104&lang=es%0Ahttp://www.scielo.cl/pdf/iusetp/v26n3/0718-0012-iusetp-26-03-104.pdf

Baca, E. y Sotelo, V. (2011). Lo que debemos saber acerca del Canon y la Regalía minera. Grupo Propuesta Ciudadana, 1, 1–11. http://propuestaciudadana.org.pe/sites/default/files/publicaciones/archivos/CanonRegalias-encarte.pdf

Bautista, D. y Cárdenas, D. (2018). Análisis del Financiamiento del FOCAM en el Mejoramiento de la Investigación Científica y Tecnológica de la Universidad Nacional de san Cristóbal de Huamanga 2011-2018 [Universidad Cesar Vallejo]. In Universidad Cesar Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/26947/bautista_dcd.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Boza, B. (2006). Canon minero. In C. C. al Día (Ed.), Consorcio de investigación económica y social (Sociedad N). http://www.cies.org.pe/sites/default/files/files/otrasinvestigaciones/archivos/canon-minero-caja-chica-o-palanca-para-el-desarrollo.pdf

Calle, F. (2017). ¿Maldición o bendición de recursos naturales? Los efectos del canon minero sobre los resultados educativos en los distritos rurales del Perú [Pontificia Universidad Católica del Perú]. In Pontificia Universidad Católica del Perú. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/9362

Comercio Exterior. (2021). ComexPerú: El Perú cayó 10 ubicaciones en ranking minero 2020, debido a inestabilidad política (pp. 1–6). https://www.comexperu.org.pe/articulo/el-peru-cayo-10-ubicaciones-en-ranking-minero-2020-debido-a-inestabilidad-politica

Congreso de la República. (2021). EJECUCIÓN DEL GASTO DE LAS MUNICIPALIDADES EN EL PERU (al mes de agosto de 2020). Reporte Temático No 31/2020-2021, 511. http://www.congreso.gob.pe/Docs/DGP/DIDP/files/reporte-tematico/31-a-ejec-gasto-de-las-municip-en-el-peru-ago-2020.pdf

Cuadros, V., Céspedes, L., Ramos, E., Tello, J. y Alvarado, C. (2017). LOS INSTRUMENTOS DE PLANEACIÓN NACIONAL Y REGIONAL EN EL MARCO DE LA ADMINISTRACIÓN FINANCIERA PÚBLICA - HUÁNUCO. Investigación Valdizana, 11(1), 50–53. /index.php/riv/article/view/93

INGEMMET. (2021). Geocatmin Económico: 1,115 millones recibieron diez distritos por aportes de la minería. Instituto Geológico, Minero y Metalurgico, 1–3. https://www.gob.pe/institucion/ingemmet/noticias/320948-geocatmin-economico-1-115-millones-recibieron-diez-distritos-por-aportes-de-la-mineria

IPE. (2011). La tributación minera en el Perú: Contribución, carga tributaria y fundamentos conceptuales (Sociedad N). http://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con3_uibd.nsf/059028AB8F0A61EE0525785D0059DBE1/$FILE/la-tributacion-minera-en-el-peru-contribucion-carga-y-fundamentos-conceptuales.pdf

Kuramoto, J. y Glave, M. (2007). LA MINERÍA PERUANA: LO QUE SABEMOS Y LO QUE AÚN NOS FALTA POR SABER. In Grade (Ed.), Investigación, políticas y desarrollo en el Perú (Grade, Vol. 0, Issue 235, pp. 6–13). http://digilib.unila.ac.id/4949/15/BAB II.pdf

La República del Sur. (2018). Unsa y univ. de moquegua, las que mejor usan el canon minero. Instituo Peruano de Economía, 19, 1–5. https://www.ipe.org.pe/portal/unsa-y-univ-de-moquegua-las-que-mejor-usan-el-canon-minero/

Lara, J. S., Tosi, A. y Altimiras, A. (2019). Minería del platino y el oro en Chocó: pobreza, riqueza natural e informalidad. Revista de Economía Institucional, 22(42), 241–268. https://doi.org/10.18601/01245996.v22n42.10

Magallanes, J. (2016). Economic Efficiency of Public Investment Financed With Canon. Analaes Científicos, 77(2), 309–318. http://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/704/pdf_41

Medrano, M. I., Obeso, J. K., Morón, G., Masías, J. L., Moreano, W. L., García, M. E. y Coveñas, J. (2018). Canon y regalías mineras: situación actual y propuesta de políticas para su aplicación eficiente. Revista Lex de La Facultad de Derecho y Ciencias Políticas de La Universidad Alas Peruanas, 16(22), 333–369. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21503/lex.v16i22.1664

MEF. (2020a). Página de Transparencia. https://apps5.mineco.gob.pe/transparencia/Navegador/default.aspx

MEF. (2020b). Transaparencia Económica Perú (p. 2020). https://apps5.mineco.gob.pe/coronavirus/Navegador/default.aspx

MINEM. (2020). La Mineria Peruana en modo Covid-19. Boletin Estadístico Minero 2020, 03–2020. http://www.minem.gob.pe/minem/archivos/file/Mineria/PUBLICACIONES/VARIABLES/2020/BEMMAR20.pdf

MINJUS. (1993). Constitución Política del Perú. MINJUS. http://www.pcm.gob.pe/wp-content/uploads/2013/09/Constitucion-Política-del-Peru-1993.pdf

Orco, A. (2020). Gran minería y pobreza desde los pobres: Las Bambas, Apurimac. Pensamiento Crítico, 25(1), 33–50. https://doi.org/10.15381/pc.v25i1.16621

Santos, R. (2012). LAS REGALÍAS MINERAS APORTAN AL DESARROLLO DEL PAÍS [Universidad Nacional de Centro del Perú]. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UNCP_775962d9fa3071c2b67c049ee99b6249

Sociedad Nacional de Minería. (2004). Regalías mineras: análisis de un discutido impuesto. Sociedad Nacional de MINERÍA, PETRÓLEO Y ENERGÍA Marzo, 1–10. http://biblioteca.unmsm.edu.pe/redlieds/Recursos/archivos/DescentralizaciónRecursosEconómicos/Peru/RegaliasMineras.pdf

Wong, B. L. y Bernardo, A. (2018). Estimaciones de pasivos ambientales para acrecentar la contabilidad tridimensional y la sostenibilidad integral en las empresas mineras. Investigación Valdizana, 12(4), 193–204. https://doi.org/10.33554/riv.12.4.155

Zárate, R., Vélez, C. L. y Caballero, J. A. (2020). La industria extractiva en América Latina, su incidencia y los conflictos socioambientales derivados del sector minero e hidrocarburos . Revista Espacios, 41(24), 154–168. https://www.revistaespacios.com

Published

2021-04-22

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Contribution of mining in terms of canon and other royalties in Peru. (2021). Investigación Valdizana, 15(2), 57-68. https://doi.org/10.33554/riv.15.2.1007

Similar Articles

1-10 of 377

You may also start an advanced similarity search for this article.