Tourist awareness and its relationship in the academic performance of undergraduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46276/rifce.v7i1.1139

Keywords:

cultural heritage, tourist attractions, attitude

Abstract

The main objective of this research was to establish the level of relationship between tourism awareness and the academic performance of the students of the Tourism and Hospitality EAP of the UNHEVAL, 2019. The research is of a type and of a descriptive-correlational level , where the transversal research design was used, pointing out that this type of design collects data in a single moment, in a single time. To answer the questions raised as research problems and meet the objectives of this work, two questionnaires were prepared addressed to the 40 students, the process of validity and reliability of the instruments, as well as The treatment of the data was processed with the statistical package SPSS V-25. The results of the investigation have reported that the correlation is positive low (rho = 0.238) between the variables, which shows that tourist awareness and academic performance have a positive low relationship, but not significantly since the bilateral significance (0.139) is less than 0.05. Coming to the conclusion that there is a low positive correlation between the variables studied.

References

Alcaide, M. (2009). Influencia del rendimiento y autoconcepto en hombres y mujeres. Revista electrónica de investigación y docencia (REID), 35.

Carretón, A. (2018). Difundir el patrimonio con el fin de defender el patrimonio. Patrimonio Inteligente, 12.

Cristiane, E. (2017). Turismo como factor de desarrollo el caso Sergipe-Brasil. Barcelona: Universidad de Barcelona.

De la Torre, O. (1996). Introducción al estudio del Turismo. México: Continental.

Educación Socioconstructivista. (2017). ¿Qué es el Socioconstructivismo? Educación Socioconstructivista, 28.

García, C. (2018). Formación de la cultura turística en los pobladores del distrito de Barranco –Lima 2018. Lima: Universidad César Vallejo.

Lucci, M. (2006). La propuesta de Vygotsky: La psicología sociohistórica. Curriculum y formación del profesorado, 27.

Ortiz, R. (2014). Actitudes favorables al turismo. Turismo, 12.

Peralta, D. (2015). Formación profesional en hoteleria y turismo e inserción en el mercado laboral: caso facultad de ciencias aplicadas-UNCP-Tarma. Huancayo: Universidad Nacional del Centro del Perú.

Pulsoturístico. (2014). ¿Qué es sensibilidad o conciencia turística? Pulsoturístico, 3.

Raffino, R. (2019). Inka: Arqueologia, Historia y Urbanismo del Altiplano Andino. Buenos Aires: Corregidor.

Ramírez, M. (1994). Deontología y Conciencia Turística. México: Business.

Sánchez, H., & Reyes, C. (2017). Metodología y diseño de la investigación científica. Lima: Business Support Anneth SRL.

Sesento, L. (2017). Reflexiones sobre la pedagogía de Vigotsky. Contribuciones a las ciencias sociales-CCCSS, 5.

Soto, S. (2013). La demanda turística y su influencia en la oferta de productos turísticos en el departamento de Huánuco, periodo 2013. Huánuco: Universidad Nacional Hermilio Valdizán.

Tamayo, T. (2003). Proceso de Investigación Científica. México: Limusa.

Torrejón, A. (2008). Boletín 100 años de turismo en Argentina. Por una mayor conciencia turística, 18.

Torres, D. (2003). El paradigma sociocultural: una metodología de enseñanza recíproca. E-Formadores. Instituto Latinoamericano de la Comunicación Educativa, 25.

Trujillo, N. (2015). Turismo y la identidad rímense en los estudiantes del nivel secundaria de la IE 3010 “Ramón Castilla” Rímac; Lima, 2016. Lima: Universidad César Vallejo.

UNHEVAL. (2014). Reglamento de Estudios. Resolución N° 1993-2014-UNHEVAL-CU. 04 agosto de 2014. . Huánuco: Unheval-Vice Rectorado de Asuntos Académicos. .

Valdiviezo, M. (2013). La Participación Ciudadana en el Perú y los Principales Mecanismos para Ejercerla. Gestión Pública y Desarrollo, 10.

Vega, A. (2010). Conservación de los lugares turísticos: un reto de este siglo. Ocio, cultura y tiempo libre, 11.

Villena, T. (2013). La Gestión Municipal y su incidencia en el desarrollo turístico del distrito de Pillco Marca- Periodo 2013. Huánuco: Universidad Nacional Hermilio Valdizán.

Vygotsky, L. (1996). La formación social de la mente o desenvolvimiento de los procesos psicológicos superiores. Brasil: Sao Pablo.

Zarate, G. (2018). ¿Qué es la conciencia turística? Escuela de Turismo Euroaula Revista digital, 12.

Published

2021-01-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Tourist awareness and its relationship in the academic performance of undergraduate students. (2021). Revista Identidad, 7(1), 43-47. https://doi.org/10.46276/rifce.v7i1.1139

Similar Articles

1-10 of 14

You may also start an advanced similarity search for this article.