Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge
DOI:
https://doi.org/10.46276/rifce.v8i1.1464Keywords:
Pedagogy, Andean-Amazonian, curriculum, knowledge, skillsAbstract
Half a millennium after the independence of the Latin American countries (Andean-Anahuac), the ministries of education imitate, adopt and adapt pedagogical approaches and currents from Europe and the United States, thus underestimating the historical richness of their peoples; they apply decontextualized principles and theories. On the other hand, it is notorious the anomie from the educational systems to respond to the crisis of anthropocentric instrumental rationalism, which has placed humanity before an imminent socioeconomic and ecological catastrophe. Faced with this situation, a pedagogy rooted in a millenary Andean cultural historical tradition is proposed. The fabric of Andean Thought affirms a cosmocentric vision, from epistemic, ontological and axiological bases, which we will call Andean Pedagogy. The Cosmo-Pedagogy or Andean Pedagogy enables the framework of an educational curriculum based on knowledge, equidistant from Western pedagogics, such as the competency approach. Andean
Pedagogy is based on the principles of Andean Thought strengthened by philosophy, history, anthropology, archeology, sociology and psychology. The research corresponds to the descriptive bibliographic method.
References
Achig-Balarezo D. (2012). Interculturalidad y cosmovisión andina. Rev. Médica Hosp. José Carrasco Arteaga.
Ávila, F. (2010). Crítica a la modernidad: el eclipse de la razón. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 11(2): 167-185. www.redalyc.org/pdf/1701/170121899009.pdf
Bhola, H. (2000). A Look Before and After the Delors Commission Report: Jomtien, Hamburg & Dakar as markers of adult education. Convergence, 33, 3, pp. 84-89.
Bloom, B. y colaboradores. (1990). Taxonomía de los objetivos de la educación. La clasificación de las metas educacionales. Décima edición. Editorial Ateneo. Argentina.
Bravo, N. (2007). Competencias Proyecto Tuning-Europa, Tuning-América Latina. http://www.cca.org.mx/profesores/cursos/hmfbcp_ut/pdfs/m1/competencias_proyectotuning.pdf
Cardoso-Ruiz, R., et al. (2016). Elementos para el debate e interpretación del Buen Vivir/Sumak Kausay. https://www.redalyc.org/jatsRepo/281/28150017005/html/index.html
Churata, G. (1957). El pez de oro. Editorial Canata. Bolivia. https://perulibertario.files.wordpress.com/2019/07/gamaliel-churata-el-pez-deoro-
Charpentier, J. (1997). Formación en el Medio Rural. Del 5 al 14 julio de 1977. Asesor Gral. De APEFA, III Seminario Latinoamericano
Depaz, Z. (2014). Cosmo-visión andina en el Manuscrito de Huarochirí. Ediciones Vicio Perpetuo/Vicio Perfecto. Lima.
Espezúa, B. (2012). Filosofía abierta en la obra de Gamaliel Churata. http://pluralidades.casadelcorregidor.pe/pluralidades_1/pluralidades_1_93-110.pdf
Espino, G. (2011). José María Arguedas: Héroe cultural, maestro intercultural. Pensamiento pedagógico. http://www.tarea.org.pe/images/Tarea77_34_Espino_Gonzalo_1.pdf
Estermann, J. (2013). Ecosofía andina: Un paradigma alternativo de convivencia cósmica y de Vivir Bien. FAIA. VOL. II N° IX-X.
Esterman, J. (2009). Teología Andina: El tejido de lo diverso de la fe indígena. ISEAT. Bolivia.
Fernández, J., Fernández, M. y Soloaga, I. (2019). Enfoque territorial y análisis dinámico de la ruralidad: alcances y límites para el diseño de políticas de desarrollo rural innovadoras en América Latina y el Caribe. Naciones Unidas. Ciudad de México.
Harari, Y. (2015). Homo Demus. Debate. Horkheimer, Max (2002), Crítica de la razón instrumental, Editorial Trotta.
Kant, I. (2010). Teoría y Praxis. Editorial Prometeo Libros. ISBN 9789875742475.
Llasag, R. (2011). De Espinoza, C y Pérez, C. en Los derechos de la naturaleza y la naturaleza de sus derechos.
Macas, L. (2010). El Sumak Kawsay. Antonio Hidalgo Capitán (Ed.) Huelva: Centro de investigación de migraciones, pp. 179-192.
Mariátegui, J. (2007). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. Fundación Biblioteca Ayacucho. Caracas.
Milla, C. (1983). Génesis de la cultura andina. Lima: Colegio de Arquitectos. Cita a David Bohn.
Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO.
Ramírez, R. (2000). “Razón y racionalidad. Una dialéctica de la Modernidad”. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales. Http://www.redalyc.org/pdf/105/10502102.pdf
Rostworowski, M. (1983). Estructuras andinas de poder: Ideología religiosa y política. IEP.
Sánchez, E. y Planelles, M. (2019). La ONU pide cambios sin precedentes para evitar la catástrofe medioambiental del planeta. Diario País.
Terán, V. (2020). Proyecto Educativo Comunal: La comunalidad en las escuelas de los colectivos “Tsa Ko jú”.
Varese, S. (2018). Los fundamentos éticos de las cosmologías indígenas. http://journals.openedition.org/alhim/6899; DOI: https://doi.org/10.4000/alhim.6899
Vásquez, F. (2001). Plan deliberante un modelo heurístico para la enseñanza de la historia. Derrama Magisterial.
Yaranga Valderrama, Abdón (1991). La concepción del tiempo y de la historia en la crónica de Waman Puma de Ayala y su supervivencia actual en la región andina. En Hanns-Albert Steger (ed.).
Zuidema, R.T., (1973). Kinship and Ancestor Cult in Three Peruvian Communities. Hernández Principe’s Account of 1662”. Boletín del Instituto Francés de Estudios Andinos, II/1.